בדיקת cmv: השלכות ביצוע רשלני של הבדיקה והימנעות ממעקב קפדני

תוכן עניינים

פיקוח שאינו תקין אחר ההיריון, וחשיפה עוברית לנגיף ה-CMV יכול להוביל לעילת תביעת רשלנות רפואית, במיוחד כשרופאים או צוותים רפואיים נמנעו מביצוע בדיקת cmv או שביצעו אותה באופן שאינו תקין, או כשחלה שגיאה בפרשנות נכונה של התוצאות.

בדיקת cmv לנשים הרות

על מנת לזהות CMV בנשים בהריון נערכות בדיקות דם, לרוב כחלק מבדיקות סקר שגרתיות. בדיקות אלו יכולות לזהות שני סוגים של נוגדנים: IgG, המעיד על זיהום בעבר, ו-IgM, המעיד על מחלה נוכחית. חשוב לציין שברגע ההידבקות, הנגיף נשאר בגוף, בדרך כלל רדום, אך הוא יכול להיות פעיל מחדש.

נכון להיום אין חיסון ל-CMV והחסינות מפותחת באופן טבעי אצל נשים שנדבקו בעבר, כפי שמעידים נוגדני IgG, אבל חסינות מאוחרת זו אינה מבטלת לחלוטין את הסיכון להפעלה מחדש של הנגיף, ובמיוחד אצל נשים הרות הערכת הסיכון שונה, ולכן רופאים וצוותים רפואיים נדרשים להקפיד על ביצוע תקין של בדיקת cmv.

פרשנות תוצאות הבדיקה

לנשים שנדבקו בעבר בנגיף יש סיכון נמוך לזיהום עוברי (1-2%). עם זאת, זיהומים ראשונים במהלך ההיריון מעלים את הסיכון הזה ל-30-40% וההנחיות לפרשנות נכונה של התוצאות הן:

ללא IgG או IgM: ללא זיהום בעבר או נוכחי.

IgG קיים, ללא IgM: זיהום בעבר, כרגע האישה בריאה, כך שזוהי תוצאה אופטימלית.

גם IgG וגם IgM נוכחים: זיהום בעבר וכיום האישה חולה.

קיים IgM, ללא IgG: זיהום בפעם הראשונה.

אם IgM נעדר, מומלץ לבצע בדיקת cmv חוזרת כל חודשיים עד השבוע ה-24 להריון, למרות ש חלק מהרופאים מציעים לבצע בדיקה חוזרת רק אם מתרחשים תסמינים בלתי מוסברים של חום או פריחה.

אמצעי מניעה להידבקות בנגיף כוללים היגיינה קפדנית, במיוחד לאחר אינטראקציה עם ילדים צעירים ובמהלך פעילות מינית, אם בן הזוג נגוע. במקרים של מחלה נוכחית (חיובית ל-IgM), ייתכן שתידרש בדיקת IgG Avidity כדי לקבוע את ציר הזמן של ההדבקה.

סיכוני העברת CMV במהלך ההיריון

CMV יכול להיות מועבר לתינוק בכל שלב של ההיריון, אבל אם אישה נדבקת בזיהום במהלך השליש הראשון, הסבירות להעברת הנגיף לעובר עולה, כאשר שיעורי ההעברה נעים בין 30 ל-50 אחוזים. וזה לא הכול. הנגיף יכול להיות מועבר גם במהלך הלידה או דרך הנקה, כך שרופאים וצוותים רפואיים צריכים להקפיד על ביצוע בדיקת cmv לאם ולעובר, כדי למנוע סיכונים.

זיהומים המתרחשים בתקופות אלו עלולים להוות סיכון גבוה יותר לבעיות בריאותיות של התינוק, בהשוואה לזיהומים המתעוררים בהמשך ההיריון, אבל הנקודה שחשוב להפנים היא שכמחצית מהנשים ההרות נדבקו בעבר ב-CMV לפני ההיריון.

אבחון CMV בעובר

אם האם נגועה כעת, יש צורך בביצוע בדיקת cmv לעובר, מכיוון שהסיכון לזיהום עוברי נמוך יותר בקרב נשים עם זיהומים חוזרים (1-2%) מאשר במצבים של זיהומים ראשונים במהלך ההיריון (30-40%). אבחון זיהום עוברי כולל בדיקת מי שפיר לאחר השבוע ה-21 להריון, המאפשר זיהוי וירוסים בשתן העובר.

בדיקות אולטרסאונד יכולות לזהות נזק פוטנציאלי שנגרם על ידי וירוס, אם כי ייתכן שהן לא יאותרו את כל המקרים המושפעים. חריגות עשויות להופיע במוח, בכבד ובכליות. אם יש חשד, ניתן לבצע בדיקות נוספות כמו MRI מוח או דגימת דם טבורי.

יחד עם זאת, היעדר נוכחות חריגות בתוצאת סריקת אולטרסאונד אינו מבטיח שעובר לא מושפע, והרופאים צריכים ליידע את ההורים על כל זיהום עוברי כך שתהיה להם הזדמנות לשקול את המשך ההיריון או הפסקתו.

התנהלות הרופאים בהתאם להחלטת בני הזוג על המשך ההיריון או הפסקתו

אם בני הזוג מחליטים להמשיך את ההיריון, התינוק צריך לעבור סדרת בדיקות מקיפות לאחר הלידה, כולל בדיקת cmv, בדיקות דם ושתן והערכות התפתחותיות. אם בוחרים בהפסקת הריון, מומלץ להמתין חצי שנה לאחר ההחלמה, לפני שמתכננים הריון נוסף.

בדיקת CMV עוברית שהוחמצה לאחר אבחון אימהי

במקרים בהם האם הציגה את תסמיני המחלה, אבל הרופאים לא ביצעו את הבדיקה לעובר, תיתכן עילת תביעת רשלנות רפואית, מכיוון שנדרש מרופא מיומן לזהות תסמינים שמעידים על נוכחות מחלות ספציפיות. אם התסמינים של האם מרמזים על זיהום ב-CMV והיא לא מופנית לבדיקת TORCH, עילת התביעה תתבסס על נזקים שנובעים ממעקב לקוי.

במקרים בהם תסמינים יכולים להצביע על נוכחות של CMV, בתי המשפט עשויים לראות בהיעדר הפניה לבדיקת TORCH רשלנות, שעלולה להצדיק תביעה בגין רשלנות רפואית.

בשורה התחתונה, עורך דין מומחה לרשלנות רפואית עושה לכם סדר בשפע המידע והנתונים

כדי להבין היטב את המורכבות המשפטית, חשוב לפנות לייעוץ של עורך דין מומחה בתביעות נזיקין שנוגעות לרשלנות רפואית שנובעת מהיעדר ביצוע בדיקת cmv, מביצוע לקוי שלה, מפרשנות שגויה של תוצאות הבדיקה, מהעדר ביצוע הבדיקה לעובר, ומהימנעות ממעקב הולם אחר מצב האם והעובר.

בכל מקרה שבו יש לכם ספק או חשש שהייתם קרבן לרשלנות רפואית, זה הזמן לפנות לקבלת ייצוג וליווי משפטי חשאי של מומחה בתחום.

Facebook

מי אנחנו?

פורטל התוכן של TalkBack הוא הפורטל הגדול בישראל המביא עד אליכם את כל הכתבות הכי איכותיות בנושאים הכי חמים שכולם מדברים עליהם, כך שאין סיכוי שלא תהיו בעניינים. אנחנו מרכזים עבורכם את כל המידע שאתם צריכים לדעת בנושאים הכי חשובים והכי עדכניים.

הירשמו לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן